یمانی

صاحب هدایت کننده ترین پرچم

صاحب هدایت کننده ترین پرچم

امام محمد باقر ع که فرمودند:

... و در پرچـمها پرچـمى هدایت کننده تر از پرچم یمانى نیست و آن پرچم هدایت است .
چون که شما را به صاحبتان دعوت می کند ،
و اگر یمانى خروج کرد فروختن اسلحه حرام
مى شود .
و اگر یمانى خروج کرد , بپا خیز بسوی او .
که همانا پرچمش پرچم هدایت است .
و جایز نیست مسلمانان از او سرپیچى کنند ،
و اگر کسى این کار را انجام دهد از اهل جهنم
مى باشد .
"زیرا که او دعوت به حق و هدایت به راه راست
مى کند" .


منابع: الغیبة - محمد بن ابراهیم النعمانی ص 264
بحار الأنوار ج 52 ص 232

پیوندها

امامت آیه اکمال دین

از عبد العزیز نقل می کند: که پیش سرورمان امام رضا ع در مرو بودیم و در حالی که یاران روز جمعه در مسجد جامع اجتماع کرده بودند؛ و پس از رسیدن ما شروع به بحث در مورد امامت نموده ایم و ذکر کردیم که بیشتر اختلاف به این خاطر اتفاق افتاده است پس پرسیدم امام رضا ع وارد شدم و ایشان را در جریان صحبت های مردم قرار دادم امام ع تبسم نموده و فرمودند:ای عبد العزیز،نادانی و گول خوردن مردم به واسطه رأی خود بوده! چون خداوند تبارک تا زمانیکه دین را کامل ننموده رسول خود را نمی گرفت،و قران را بر او نازل کرد که بطور مفصل در مورد همه اتفاقات آمده در آن،و حرام وحلال و حدود و احکام و همه آنچه را که مردم به طور کامل به آن نیاز داشته را مشخص نمودند پس عز وجل می فرماید:

﴿مَّا فَ رَّطْنَا فِی الکِتَابِ مِن شَیْءٍ ثُمَّ إِلَى رَب هِمْ یُحْشَرُونَ ﴾ 

ما هیچ چیزى را در کتاب(لوح محفوظ) فروگذار نکرده ایم.انعام:38

و همین طور در حجت الوداع که در پایان عمر شریف بر ایشان نازل نمود

﴿الْیَ وْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلا مَ دِینا ﴾

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما به عنوان آیینى بر گزیدم

یکی ازعوامل کامل شدن دین امر امامت است و پیامبر از دنیا نرفت تا اینکه برای امت خود دانشمندان دین و راهشان را مشخص نموده و آنها را بر قول حق ترک نمود و امام علی ع را برای آنها به عنوان عالم و امام معرفی نمود و چیزی را که امت به آن نیاز داشته را ترک نکرده مگر اینکه آنرا بیان نمود و هر کس گمان کند که خداوند دین خود را کامل نکرده کتاب خدا را رد کرده و به آن کافر است، و آیا قدر امامت و جایگاه آن نزد امت را میدانند و آیا دخل وتصرف آنها در آن جایز بوده و در صورتی که امامت دارای شأن عظیم و مکانی بلند مرتبه و دارای معنی عمیقی که مردم توانایی درک آنرا با عقل و رأی خود ندارند و یک جانبه نبوده که با اختیار خود امامی را معرفی کنند.- غیبت نعمانى: ص 217

با توجه به همه این موارد امروز صاحبان مناصب وجایگاه های دنیوی از اینکه مقاماتی را که خداوند تعالی و رسولش و ائمه و نه هیچ کدام از معصومین آنها را در آن قرار نداده، از تحویل دادن آن پرهیز کردند بلکه بر هوای خود و منیت و غرور و دوستی دنیا اعتماد کردند و آنهم با حجت اینکه(ما مصلحت را در این می بینیم)و با کارهای خود مذهب اهل بیت ع را پاره پاره کرده، که این کار را بعضی از رهبران دینی انجام داده اند و مردم را به گروه هایی مختلف تقسیم کردند و این همان واقعیتی است که امروزه در آن سیر می کنیم . و با علم به اینکه این مختلفین دا رای اختلافی بیهوده دنیوی هستند ، زیرا که پروردگارشان و پیامبرشان و امام آنها یکی است وهمین طور روزه و نماز شان یکی بوده ولی به خاطر دنیا و رهبری دینی و با توجه به طمع جاه ومال و پیروان دچار اختلاف شدند . و وصیت های ائمه را در مورد نهی در طلب ریاست دنیوی ودعوت به منیت خویش وغرور را فراموش کردند ، پس همه آنها می گویند که من نایب امام حجت ع هستم و بر شما واجب است که از من تبعیت کنید ، وآنهم بدون هیچ اشاره ای ودلیل از امام مهدی ع است . ولیکن شیطان در این مورد به انها خبر داد پس خود را به جای امام ع منصوب ک رد ، زیرا که او فکر می کند که خود برای این امت صالح تر است ، این در حالی است که فقط گمان می کند و هیچ دلیلی در دست ندارد . بدون توجه به نهی خدا وند تعالی در مورد گمان است.

تعالی فرمودند: 

﴿وَإِن تُطِعْ أَکْثَ رَ مَن فِی الأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللّهِ إِن یَ تَّبِعُونَ إِلََّّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلََّّ یَخْرُصُونَ ﴾ 

و اگر از بیشتر کسانى که در این سرزمین مى باشند پیروى کنى تو را از راه خدا گمراه مى کنند آنان از گمان خود پیروى مى کنند و جز به حدس و تخمین نمى پردازند.

و تعالی فرمودند:

﴿قُلْ هَلْ عِندَکُم مِّنْ عِلْمٍ فَ تُخْرِجُوهُ لَنَا إِن تَ تَّبِعُونَ إِلََّّ الظَّنَّ وَإِنْ أَنتُمْ إَلََّّ تَخْرُصُونَ ﴾ 

بگو آیا نزد شما دانشى هست که آن را براى ما آشکار کنید شما جز از گمان پیروى نمى کنید و جز دروغ نمى گویید.

و تعالی فرمودند: 

﴿وَمَا یَ تَّبِعُ أَکْثَ رُهُمْ إِلََّّ ظَنّاً إَنَّ الظَّنَّ لََّ ی غُْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً إِنَّ اللّهَ عَلَیمٌ بِمَا یَ فْعَلُونَ ﴾ 

و بیشترشان از گمان پیروى مى کنند ولى گمان به هیچ وجه آدمى را از حقیقت بى نیاز نمى گرداند آرى خدا به آنچه مى کنند داناست.

و تعالی فرمودند: 

﴿لَّ إِنَّ لِلّهِ مَن فِی السَّمَاوَات وَمَن فِی الأَرْضِ وَمَا یَ تَّبِعُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ شُرَکَاء إِن یَ تَّبِعُونَ إِلََّّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلََّّ یَخْرُصُونَ ﴾

آگاه باش که هر چه در همه آسمانها و زمین است ملک خدا است ، و مشرکانی که غیر از خدا شریکانی را می خوانند جز پیروی گمان باطل خویش نمی کنند و جز دروغ نمی گویند.

﴿وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن یَ تَّبِعُونَ إِلََّّ الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لََّ ی غُْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئا ﴾ 

و ایشان را به این کار معرفتى نیست جز گمان خود را پیروى نمى کنند و در واقع گمان در وصول به حقیقت هیچ سودى نمى رساند.

در حالی که خود را وارد این سرپیچ تنگ و کارنکوهیده از جانب خداوند تعالی و اهل بیت ع کرده و به کوشش و اجتهاد نفسانی بر تبرئه های عقلی که در قران و سنت طاهره بر آن تاکید نشده پرداختند و علی الخصوص مسئله انتصاب خود به عنوان نائبی برای ایشان ع و آنهم بر پایه اعتقاد به

گمان نکوهیده است، و آن چیزی جزء طلب ریاست ناپسند نیست همانطور که از آنها ع آمده ، آنها از حفره بیرون و درحفره دیگری خواهند افتاد .

ابو عبد الله ع فرمودند: از ریاست برحذر باش چون هر کسی که آنرا درخواست کرده به هلاکت رسید ، گفتم: کسی از ما نیست مگر دوست دارد که از او یاد شده و مشهور شود و همه پیش او رفته تا مسائل خود را از او بگیرند ایا هلاک شده ایم؟ فرمودند: خیر اینگونه که فکر می کنی نیست ، بلکه آن هنگامی است که مردی را بدون هیچ حجت ودلیل بر تخت بنشانی و او را در همه مواردی که می گوید تصدیق و باور کنی و مردم را به سخنانش دعوت می کنی ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی