یمانی

صاحب هدایت کننده ترین پرچم

صاحب هدایت کننده ترین پرچم

امام محمد باقر ع که فرمودند:

... و در پرچـمها پرچـمى هدایت کننده تر از پرچم یمانى نیست و آن پرچم هدایت است .
چون که شما را به صاحبتان دعوت می کند ،
و اگر یمانى خروج کرد فروختن اسلحه حرام
مى شود .
و اگر یمانى خروج کرد , بپا خیز بسوی او .
که همانا پرچمش پرچم هدایت است .
و جایز نیست مسلمانان از او سرپیچى کنند ،
و اگر کسى این کار را انجام دهد از اهل جهنم
مى باشد .
"زیرا که او دعوت به حق و هدایت به راه راست
مى کند" .


منابع: الغیبة - محمد بن ابراهیم النعمانی ص 264
بحار الأنوار ج 52 ص 232

پیوندها

وصیت حضرت رسول الله ص

 از حادثه غدیر تا وفات پیامبر (ص) ۷۰روز بود و کسی که می گوید در این روزها بر پیامبر (ص) وحی ای نشده سخنی گزافه گفته زیرا پیامبر (ص) نبی خاتم است و تا آخرین لحظه بر او وحی می شود. 

علاوه بر این ، آخرین لحظات زندگی او و شب وفاتشان ، زمانی جهت بیان خلاصه رسالت ایشان است.

پیامبر (ص) به خاطر امتثال امر الهی مبنی بر وصیت شب وفات "وصیت" نگاشتند.

 کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ آیه ۱۸۰ سوره بقره

وصیت، حقی الهی بر اهل تقوا و عنوان ﴿عَلَی المُتَّقین﴾ نشان عظمت و اهمیت آن است.

واگر بخواهیم منکر وصیت شب وفات حضرت رسول الله ص شویم و بر این باور باشیم که آیه اکمال دین و معرفی حضرت علی ع در خم‌ غدیر کفایت میکند و بعد از آن وصیتی نفرمودند،دین کامل را بیان نکردند.

 ایا حضرت رسول الله ص و دینش برای تمام نسل ها و تمام جهانیان نیست؟

 پس چرا فقط امام آن زمان  و دین آن زمان را تعیین کرد و امام و دین نسل های بعدی را بیان نکردند؟

 روایات متواتر بر متن وصیت، و روایات موید کتابت وصیت ، و عدم وجود معارض برای وصیت و موافقت وصیت با قرآن و سنت ثابته، قراینی دیگر بر وجود وصیت می باشد. 

...الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ...آیه 3سوره مائده
 ...امروز "دین" شما را برایتان کامل گردانیدم...
امام صادق ع فرمودند: همانا دین و اصل دین مردی است و آن مرد همان یقین است، و او ایمان است،و او امام امتش و اهل زمانش است، پس هر که او را بشناسد خدا و دینش را شناخته،و هر که او را انکار کند خدا و دینش را انکار نموده است...بصائر الدرجات صفار (ره)
با این کلام امام صادق ع پی میبریم که آیه اکمال دین با وصیت شب وفات حضرت رسول الله ص و بیان نام اوصیا بعد ایشان ص کامل شد.
امام صادق ع فرمودند:آیا دیدید وصیت کننده از ما به هرکس که خودش بخواهد وصیت کند؟نه به خدا سوگند،وصیت عهدی از خداوند و رسولش ص است به مردی بعد از مرد دیگر تا این که امر به صاحبش برسد.کافی جلد 1ص307
و آن وصیت که خداوند امر بر آن کرد و جبرییل آن امر را حمل کردو بر پیامبر ص نازل شد و امیرالمومنین ع آن را نگاشت:
عن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد عن أبیه الباقر عن أبیه ذی الثّفنات سیّد العابدین عن أبیه الحسین الزّکیّ الشّهید عن أبیه أمیر المؤمنین قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله فی اللّیلة الّتی کانت فیها وفاته لعلیّ علیه السّلام: (یا أبا الحسن أحضر صحیفة ودواة فأملى رسول اللّه صلّى اللّه علیه وآله وصیّته حتّى انتهى إلى هذا الموضع فقال: یا علیّ إنّه سیکون بعدی إثنا عشر إماماً، ومن بعدهم إثنا عشر مهدیّا و أنت یا علیّ أوّل الإثنی عشر الإمام؛ سمّاک فی سمائه علیّاً المرتضى وأمیر المؤمنین والصّدّیق الأکبر والفاروق الأعظم والمأمون المهدیّ، فلا تصلح هذه الأسماء لأحد غیرک. یا علیّ أنت وصیّی على أهل بیتی حیّهم ومیّتهم وعلى نسائی؛ فمن ثبّتّها لقیتنی غداً، ومن طلّقتها فأنا منها بری‏ء لم ترنی ولم أرها فی عرصة یوم القیامة، وأنت خلیفتی على أمّتی من بعدی. فإذا حضرتک الوفاة فسلّمها إلى ابنی الحسن البرّ الوصول، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنی الحسین الزّکیّ الشّهید المقتول، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه سیّد العابدین ذی الثّفنات علیّ، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه محمّد باقر العلم، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه جعفر الصّادق، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه موسى بن جعفر الکاظم، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه علیّ الرّضا، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه محمّد التّقیّ، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه علیّ النّاصح، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه الحسن الفاضل، فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه محمّد المستحفظ من آل محمّد علیهم السّلام، فذلک إثنا عشر إماماً، ثمّ یکون من بعده إثنا عشر مهدیّاً؛ فإذا حضرته الوفاة فلیسلّمها إلى ابنه أوّل المقرّبین له ثلاثة أسامی اسم کاسمی واسم أبی، و هو عبد اللّه وأحمد والاسم الثّالث المهدیّ وهو أوّل المؤمنین). 
الغیبة الطوسی ص 150 ح 111 – در غیبت طوسی ترجمه فارسی ص 300 ح 111 . بحار الأنوار ج 36 ص 260 . بحار الأنوار ج 53 ص 147 – مختصر . غایة المرام ج 2 ص 241 . مختصر البصائر ص 39 . إثبات الهداة ج 1 ص 549 ح 376 . الایقاظ من الهجعة ص 393 , …
امام صادق (ع) از پدرش امام باقر (ع) از پدرش امام زین العابدین (ع) از پدرش امام حسین (ع) از پدرش امیر المؤمنین (ع) که فرمود :
 رسول خدا (ص) در همان شبى که وفاتش در آن واقع شد ، به على (ع) فرمود : 
اى ابا الحسن ، کاغذ و دواتى بیاور و حضرت وصیت خود را املاء فرمود و على مى نوشت ، تا بدین جا رسید که فرمود : 
یا على ! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از آنها دوازده مهدى . پس تو یا على اوّلین دوازده امام مى باشى . خداى تعالى تو را در آسمانش ، على مرتضى ، و امیر المؤمنین ، و صدیق اکبر ، و فاروق اعظم ، و مأمون و مهدى نامیده و این نامها براى غیر تو شایسته نیست ، اى على تو وصىّ من بر خاندانم ، زنده و مرده ایشان هستى ، و نیز وصى بر زنانم هستى ، هر یک را که تو به همسرى من باقى گذارى ، فرداى قیامت مرا دیدار کند و هر یک را تو طلاق دادى ، من از وى بیزارم و مرا نخواهد دید ، و من نیز او را در صحراى محشر نخواهم دید ، و تو پس از من خلیفه و جانشین من بر امتم هستى ، 
هر گاه وفاتت رسید ، خلافت را به فرزندم حسن واگذار کن ، که او برّ وصول است ، 
چون او وفاتش رسید آن را به فرزندم حسین زکىّ شهید مقتول بسپارد ، 
چون هنگام وفاتش رسید ، آن را به فرزندش سید العابدین ذى الثّفنات على بسپارد ، 
چون هنگام وفات او رسد ، آن را به فرزندش محمد باقر بسپارد ، 
و چون وفاتش رسد ، آن را به فرزندش جعفر صادق واگذار کند ، 
و چون وفاتش فرا رسد ، به فرزندش موسى کاظم باید بسپارد ، 
و چون وفات او فرا رسد ، به فرزندش على رضا بسپارد ، 
و چون وفاتش فرا رسد ، به فرزندش محمد ثقه تقى واگذارد ، 
و چون هنگام وفات او شود ، به فرزندش على ناصح بسپارد ، 
و چون وفاتش در رسد ، به فرزندش حسن فاضل واگذارد ، 
و چون وفات او برسد ، آن را به فرزندش م ح م د که مستحفظ از آل محمّد (ص) است ، تسلیم کند ، 
و ایشان دوازده امامند . بعد از آن دوازده مهدى مى باشند . پس وقتى که زمان وفاتش فرا رسید ، خلافت را به فرزندش که اوّلین مهدیان است مى سپارد ، 
و براى او سه نام است . یک نامش مانند نام من ، و نام دیگرش نام پدر من است و آنها عبد الله و احمد ، و نام سوّمین مهدى است 
و او اوّلین مؤمنان است. 
الغیبة الطوسی ص 150 ح 111 – در غیبت طوسی ترجمه فارسی ص 300 ح 111 . بحار الأنوار ج 36 ص 260 . بحار الأنوار ج 53 ص 147 – مختصر . غایة المرام ج 2 ص 241 . مختصر البصائر ص 39 . إثبات الهداة ج 1 ص 549 ح 376 . الایقاظ من الهجعة ص 393 ...
سلیم بن قیس هلالی از سلمان در حدیثی از رسول الله (ص) : ... پس رسول الله (ص) به فاطمه (س) فرمودند: برادرم علی افضل (برترین) امت من است و حمزه و جعفر افضل امتم بعد از تو و پسر و سبطم حسن و حسین و بعد از اوصیا از فرزندان این پسرم هستند - و رسول الله (ص) با دستش به حسین (ع) اشاره کرد -  
مهدی از آنهاست و کسی که قبل از او (مهدی) است از او افضل (برتر) است. اولی از دومی برتر است ، زیرا که او امامش است و دومی وصی اولی است.
[کتاب سلیم بن قیس ، ص 134]
همچنین سلمان (ره) از رسول خدا (ص) نقل می کند: ایشان با دستش به حسین (ع) زد و فرمود: ای سلمان! مهدی امتم که دنیا را پر از عدل و داد می کند در حالی که پر از ظلم و ستم شده است از فرزندان این است. امام فرزند امام ، عالم فرزند عالم و وصی فرزند وصی است. پدرش کسی است که او را امام ، وصی و عالم می گرداند. سلمان گوید: گفتم : ای پیامبر خدا! 
مهدی افضل (برتر) است یا پدرش؟ فرمود: پدرش از او افضل (برتر) است.
[کتاب سلیم بن قیس ، ص 430]
شاید برخی گمان کنند که این دو حدیث مربوط به امام مهدی محمد بن الحسن (ع) است اما آن چه از خود این دو حدیث روشن است ، این است که پدر مهدی (ع) افضل و برتر از او می باشد. در حالی که طبق کلام اهل بیت (ع) امام محمد بن الحسن (ع) در بین امامان از فرزندان امام حسین (ع) ، یعنی بعد از آل کساء از همه افضل و برتر است.
امام صادق (ع) از پدرانش (ع) فرمودند: رسول الله (ص) فرمود: بدرستی که خداوند عزوجل از هر چیزی ، چیزی را برگزید ... و از انسانها بنی هاشم را برگزید و از بنی هاشم من و علی را برگزید ؛ و از من و علی ، حسن و حسین را برگزید و تمام دوازده امام از فرزندان حسین هستند. نهمین آنها باطنشان ، ظاهرشان ، افضلشان (برترینشان) و قائم آنها است.
[الغیبة النعمانی ، ص 73]
 امام باقر (ع) فرمودند: از ما نه نفر بعد از حسین بن علی می باشند. نهمین آنها قائم آنها است و او افضل (برترین) آنها است.
[دلائل الامامة ، ص 453]
سلمان فارسی گوید : همراه رسول الله (ص) بودیم و حسین بن علی (ع) بر روی ران پیامبر (ص) نشسته بود. رسول خدا (ص) به حسین (ع) نگاه کرد و فرمود: یا ابا عبد الله تو سرور سادات هستی و تو امام فرزند امام ، برادر امام ، پدر نه امام هستی که نهمین آنها قائم آنها است و امامشان و عالمترین آنها و حکیم ترین آنها و افضل (برترین) آنها است.
[مقتضب الاثر ، ص 8]
در وصیت پیامبر ص شخصی به عنوان اولین مومنان به امام مهدی ع نام برده شده که از فرزندان ایشان ع هستن.

طبق کلام اهل بیت ع مهم ترین شخصیت قبل از ظهور امام مهدی ع یمانی ست.
اولین مقربین به امام مهدی ع و صاحب ولایت و پرچم امام مهدی ع همان یمانی موعود است.
برای اهل بیت ع تنها یک پرچم است و برای دیگران پرچم ها...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی